تبلیغات
قسمت فرهنگی کانون - دفاع از ولایت، مهم‌ترین جلوه حضور اجتماعی حضرت زهراست


قسمت فرهنگی کانون

کدام برگ را از تقویم ها کنده اند که تاریخ هیچگاه به جمعه نمی رسه....

مرضیه شیرخدایی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» درباره شخصیت اجتماعی حضرت زهرا (س) بعد از رحلت پیامبر اظهار داشت: رسالت حضرت زهرا (س)،‌ در زمینه‌های مختلف اجتماعی همچون بزرگداشت مقام شهید و رسیدگی به خانواده شهدا در زمان جنگ‌ بسیار مشهود است.
این مدرس دانشگاه گفت: مسئله مهم دیگری كه در جامعه و در بحث اجتماعی قبل از رحلت پیامبر (ص) وجود داشت، بحث ارشاد مردم در زمینه‌های مختلف دینی اعتقادی در جامعه بود.
شیرخدایی بیان داشت: در روایات آمده احادیث معتبری در آن زمان توسط حضرت فاطمه (س) جمع‌آوری شده است كه ایشان این احادیث را در لوحی نوشته و آن را داخل پارچه‌ای قرار داده بودند و فرمودند این روایات از امام حسن (ع) و امام حسین (ع) برای من عزیز‌تر است، زیرا این احادیث، سخنان پیامبر (ص) است كه از این احادیث در ارشاد و راهنمایی مردم استفاده می‌كردند.
وی عنوان كرد: بعد از رحلت پیامبر (ص) شخصیت سیاسی، اجتماعی حضرت زهرا (س) به دلیل ضرورت‌هایی كه در آن زمان در جامعه ایجاب می‌كرد، پررنگ‌تر شد و حضورشان در مسائل اجتماعی با توجه به موضوع فدك بیشتر دیده شد.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه كرد: شخصیت حضرت زهرا (س) در بعد اجتماعی از 2 محور بررسی می‌شود كه یكی بحث فدك و دیگری بحث خلافت بود كه این دو امر باهم مرتبط بودند.
شیرخدایی گفت: حضور حضرت زهرا (س) به دلیل مسئله فدك كه خلیفه زمان، آن را به عنوان ارثیه حضرت زهرا (س) قبول نداشت،‌ برای دفاع از حق، به مسجد رفتند تا در مورد فدك با او صحبت كنند؛ ولی قبل از آنكه به مسجد برسند، این مسئله را به مردم اعلام می‌كنند و مردم هم برای همراهی حضرت حضور پیدا می‌كنند.
این مدرس حوزه و دانشگاه بیان كرد: بعد از اینكه حضرت زهرا (س) وارد مسجد می‌شوند ابتدا از حمد و ثنای خداوند صحبت می‌كنند و سپس خطبه قرایی را می‌خوانند كه در روایات آمده به اندازه‌ای این خطبه از لحاظ ادبی پرمحتوا بود كه حتی برخی افرادی كه در آن زمان به ادبیات عرب مسلط بودند، خطبه را از لحاظ ادبی بررسی كردند و تردید داشتند كه این خطبه از حضرت زهرا (س) باشد، چرا كه ایشان همچنان داغدار رحلت پیامبر بودند.
شیرخدایی ادامه داد: در تاریخ آمده كه حضرت زهرا (س) در خطبه‌هایشان بعد از گفتن حمد و ثنای الهی، وضعیت اجتماعی جامعه را ترسیم كردند و سپس یك تصویر كاملی از وضعیت مسلمانان و یادآوری (ص) مشكلات و مفاسد اجتماعی را كه آنها قبل از بعثت پیامبر (ص) درگیرشان بودند، مطرح ساختند.
وی با اشاره به سخنان حضرت زهرا (س) در حمایت از ولایت حضرت علی (ع) تصریح كرد: حضرت در خطبه‌هایشان از فداكاری‌ها و رشادت‌های حضرت علی (ع) برای پیشبرد اسلام خطاب به مردم می‌گفتند كه اگر حضرت علی (ع) و رشادت‌های او در كنار حضرت پیامبر (ص) نبود، شما الآن به چنین وضعیتی نمی‌رسیدید و به جای اینكه از رشادت‌های حضرت علی (ع) سپاسگزاری كنید، او را تنها گذاشتید.
این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: حضرت زهرا (س) در ادامه خطبه‌هایشان خطاب به خلیفه گفتند، چرا بعد از پیامبر (ص) با من چنین كردید و حق مرا غصب كردید؟ خلیفه در پاسخ به حضرت زهرا ‌(س) گفت كه این فدك ارث از پیامبر نبوده و پیامبر (ص) ارثی نداشته است كه به حضرت زهرا (س) بدهند. این سخن خلیفه درباره ادعای حضرت زهرا (س)‌ نسبت به فدك باعث ناراحتی حضرت ‌شد و ایشان به خلیفه گفتند: من ناراحتم از اینكه شما به پدرم دروغ می‌بندید. بعد می‌گویند آیا شما به قرآن داناترید یا پدرم؟
وی با اشاره به حفظ پوشش حضرت زهرا (س) و حضورشان در اجتماع اظهار داشت: در روایات آمده كه
گروهی از زنان به دور حضرت جمع شده بودند. همچنین چادر حضرت به روی زمین كشیده می‌شد و این نشان از حجاب و پوشش زیبای ایشان دارد.‌ در واقع حضور حضرت زهرا (س) در اجتماع منافاتی با حجاب وی نداشت.

نوشته شده در شنبه 25 اردیبهشت 1389 | ساعت 11:16 ب.ظ | توسط برنایان |نظرات |















قالب رایگان وبلاگ پیچك دات نت