تبلیغات
قسمت فرهنگی کانون - متمهدیان و مدعیان مهدویت


قسمت فرهنگی کانون

کدام برگ را از تقویم ها کنده اند که تاریخ هیچگاه به جمعه نمی رسه....

 

غیبت، امام زمان(عج)، ظهور

اشاره:

نوشتار حاضر در ادامه مجموعه مقالاتی است كه از چندی پیش در واكاوی و شناخت یكی از جدی ترین آسیبها و آفتهای تنیده شده با فرهنگ مهدویت، یعنی فرقه ها و مدعیان دروغین مهدویت، به صورت سلسله وار تقدیم شما كاربران عزیز می شود. در مقالات گذشته چنانكه دیدیم دعاوی و هویت پاره ای از فرق یاد شده در ترازوی نقد فرو ریخت؛ اینك برآنیم تا مدعیات كذب و هویت پوچین برخی دیگر از این فرقه ها را بر آفتاب افكنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

فرقه‌ عسكریّه‌

فرقه‌ عسكریّه‌ معتقد به‌ مهدویت‌ امام‌ حسن‌ عسكری(ع) شدند. به‌ این‌ معنی‌ كه‌ او قائم‌ (مهدی) است‌ و نمرده‌ و اكنون‌ در حالت‌ غیبت‌ به‌ سر می‌برد و بعداً ظاهر خواهد شد تا جهان‌ را از عدل‌ و داد پر كند.1

البته‌ از این‌ گروه‌های‌ مدعی، جز در كتاب‌های‌ پیشینیان‌ اثری‌ نیست. ا‌بو غانم‌ می‌گوید:

از امام‌ حسن‌ عسكری(ع) شنیدم‌ كه‌ فرمودند:<در سال‌ 260 ه شیعیان‌ من‌ دچار جدایی‌ و افتراق‌ خواهند شد.>2<موسی‌ بن‌ جعفر بن‌ وهب‌ بغدادی> می‌گوید: شنیدم‌ امام‌ عسكری(ع) می‌فرمود:

گویا می‌بینم‌ كه‌ پس‌ از من‌ در بارهِ‌ جانشینم‌ دچار اختلاف‌ شده‌اید. بدانید كه‌ برای‌ فرزندم‌ غیبتی‌ است‌ كه‌ در آن‌ مردم‌ دچار تردید می‌شوند؛ مگر آن‌ كسی‌ كه‌ خدا او را حفظ‌ نماید.>3

این‌ فرقه‌ در كیفیت‌ قائم‌ بودن‌ امام‌ عسكری(ع) به‌ سه‌ گروه‌ منشعب‌ شدند:4

1- این‌ها پنداشته‌ بودند كه‌ امام‌ عسكری(ع) از دنیا نرفته، بلكه‌ غایب‌ شده‌ است، با تمسك‌ به‌ روایت‌ زیر ادعای‌ خود را به‌ ظاهر اثبات‌ می‌كردند: هیچ‌ امامی‌ تا آشكارا پسر خود را به‌ جانشینی‌ معرفی‌ نكند، از دنیا نمی‌رود؛ زیرا زمین‌ نمی‌تواند بدون‌ حجت‌ باشد.

این‌ها مدعی‌ بودند كه‌ امام‌ نمرده، بلكه‌ غایب‌ شده‌ است. این‌ نخستین‌ غیبت‌ اوست‌ و پس‌ از آن‌ دوباره‌ قیام‌ خواهد كرد و غیبت‌ دوم‌ بعد از آن‌ آغاز می‌شود. این‌ گروه‌ به‌ نوعی‌ در مورد امام‌ عسكری(ع) متوقف‌ شدند.

2- این‌ گروه‌ معتقد بودند كه‌ حضرت‌ عسكری(ع) رحلت‌ كرده، ولی‌ دوباره‌ به‌ زندگی‌ باز می‌گردد و او مهدی‌ قائم‌ است. این‌ها براساس‌ روایتی‌ از امام‌ صادق(ع) كه‌ فرمود:

<مهدی‌ قائم‌ بدین‌ خاطر قائم‌ نامیده‌ می‌شود كه‌ پس‌ از رحلتش‌ قیام‌ خواهد كرد،>

گفتند: پس‌ تردیدی‌ نیست‌ كه‌ او قائم‌ است‌ و پس‌ از مرگ‌ دوباره‌ زنده‌ می‌شود. اینان‌ نظریات‌ خود را با اندرز امام‌ علی(ع) به‌ كمیل‌ تأ‌یید می‌كنند كه‌ حضرت‌ فرمودند:

<خداوندا! حتماً تو زمین‌ را بدون‌ قائم‌ یا حجتی‌ آشكار یا پنهان، كه‌ از سوی‌ تو می‌آید، رها نخواهی‌ ساخت؛ زیرا حجت‌ها و علاماتت‌ هرگز بی‌اعتنا نمی‌شود. از این‌ رو بر این‌ مبنا نتیجه‌گیری‌ می‌كردند كه‌ امام‌ عسكری(ع) غایب‌ و پنهان‌ است، ولی‌ وی‌ قیام‌ خواهد كرد.

3- انشعاب‌ سوم‌ واقفه، لاادریه‌ بودند. آن‌ها فكر می‌كردند حضرت‌ رحلت‌ كرده، ولی‌ مطمئن‌ نبودند جانشین‌ امام‌ چه‌ كسی‌ است؛ پسرش‌ یا برادرش. بنابراین، در عسكری(ع) متوقف‌ شدند؛ تا موضوع‌ برای‌ این‌ها روشن‌ شود.

به‌ نظر می‌رسد كه‌ هواداران‌ امام‌ عسكری(ع) در اماكنی‌ دور از شهر سامرا زندگی‌ می‌كردند، كه‌ چنین‌ ادعایی‌ داشتند و لحظه‌ رحلت‌ حضرت‌ حضور نداشتند.

در مجموع‌ این‌ فرقه‌ و انشعابات‌ آن‌ منقرض‌ شده‌اند و اكنون‌ وجود خارجی‌ ندارند.


نوشته شده در سه شنبه 5 مرداد 1389 | ساعت 11:28 ب.ظ | توسط برنایان |نظرات |















قالب رایگان وبلاگ پیچك دات نت